Walka w Hero Wars
Co warto wiedzieć o walce w Hero Wars? Wszystko! Tutaj pokażemy najważniejsze mechaniki i dane, a także kilka porad, które ułatwią walkę w Dominionie!
Walka – co, gdzie jak?
Walka to podstawa w Hero Wars. To dzięki niej popychasz fabułę do przodu oraz sprawdzasz się w stosunku do innych graczy na Twoim serwerze i w całej grze. Walka dzieli się na PvP (player vs player – czyli walka z innymi graczami) oraz PvE (player vs enviroment – czyli walka z postaciami przygotowanymi przez grę). Jej mechanika jest następująca:
- niezależnie od trybu, zawsze walczysz 5 postaciami,
- w przypadku PvP będzie to przeciwko 5 bohaterów lub tytanów,
- w przypadku PvE będzie różnie, czasem trafi się boss albo 4 czy nawet 6 przeciwników na raz,
- nie masz wpływu na to jak atakujesz i kogo. Czasem masz jedynie możliwość sterowania uruchamianiem umiejętności specjalnej,
- w trybach Areny i Wielkiej Areny nie możesz robić nawet tego,
- Twoje postaci zawsze będą atakować pierwszą postać przeciwnika (chyba że mają inne umiejętności, które to zmieniają),
- Nie możesz zmienić kolejnośc, w jakiej postacie pojawiają się na polu bitwy – jest to z góry ustalone dla wszystkich postaci,
- Runda walki zazwyczaj trwa 2 minuty, po upływie tego czasu drużyna atakująca przegrywa,
- W trakcie walki możesz wyjść z walki, co skutkuje:
- automatycznym rozstrzygnięciem (tak jakbyś włączył „Auto” i czekał do końca), dzieje się tak w przypadku: Wielkiej Areny, Areny, Wojen Gildii, Przygód oraz w Asgardzie,
- anulowaniem walki (tak jakby walka się nie odbyła – nie tracisz życia ani energii), dzieje się tak w przypadku wszystkich innych trybów: kampanii, Wieży, Lochu, Turnieju Żywiołów,
Gdzie i jak można walczyć
Miejsc, gdzie możesz walczyć jest bardzo dużo. Szczegółowy opis znajdziesz w naszym artykule Poradnik dla początkujących w Hero Wars. Tutaj jedynie wylistujemy te miejsca:
- Kampania,
- Wielka Arena,
- Arena,
- Wieża,
- Loch,
- Wojna Gildi,
- Starcie Światów,
- Przygody,
- Turniej Żywiołów,
- Rajd Gildii,
- Wydarzenia specjalne.
Podstawowe statystyki i mechanika walki
Głównymi statystykami, które wpływają na walkę są Siła, Zwinność oraz Inteligencja – one mocno również wyznaczają styl jaki przyjmiesz dla swoich drużyn. Jak to działa?
Najważniejsze statystyki
Każda postać posiada różne cechy i statystyki, których może wykorzystać podczas starcia. Warto je poznać, żeby wiedzieć, w jaki sposób je wykorzystywać.
Siła
Każdy punkt siły daje:
- 40 punktów życia,
- 1 punkt ataku fizycznego (jeśli siła jest główną statystyką bohatera).
Inteligencja
Każdy punkt inteligencji daje:
- 3 punkty ataku magicznego,
- 1 punkt obrony magicznej,
- 1 punkt ataku fizycznego (jeśli inteligencja jest główną statystyką bohatera).
Zwinność
Każdy punkt zwinności daje:
- 2 punkty ataku fizycznego,
- 1 punkt pancerza,
- 1 punkt ataku fizycznego (jeśli zwinność jest główną statystyką bohatera).
Podstawowe statystyki podczas walki
Punkty życia – zdrowie
Jest to liczba punktów życia, które posiada postać. Każdy atak ma szansę zabrać nieco tych punktów. Jeśli ta wartość spadnie do zera – bohater lub tytan zostaje wyeliminowany z walki.
Atak fizyczny
Ta liczba wskazuje ile obrażeń od ataków fizycznych (w tym podstawowych) zadaje bohater. Liczba obrażeń jest obniżana o wartość pancerza przeciwnika.
W Hero Wars uderzenia zawsze trafiają, chyba że przeciwnik ma umiejętność uniku (lub działają inne efekty).
Zmniejsza otrzymywane obrażenia, których źródłem są obrażenia fizyczne (zarówno ataki podstawowe jak i te ze zdolności).
1000 punktów pancerza zmniejsza 25% obrażeń fizycznych, 3000 punktów pancerza zmniejsza obrażenia o 50%. Im wyższa wartość pancerza tym lepiej (ale im więcej, tym mniejsza premia).
Wzór na zmniejszanie obrażeń: 1 – 1 / (1 + pancerz / 3000)
Kalkulator zmniejszania obrażeń przez pancerz
Penetracja pancerza
To umiejętność pozwalająca ignorować pancerz przeciwnika. 1 punkt neguje penetracji 1 punkt pancerza przeciwnika.
Czyli – jeżeli atakujący ma 6000 penetracji pancerza a ich cel ma 8000 pancerza, jego pancerz zostanie zredukowany do 2000.
W tym przypadku więc redukcja obrażeń spadnie z ponad 72% do 40%.
Pancerz nie może spaść poniżej zera.
Jeśli postać posiada te umiejętność, ma szansę zadać dodatkowe, krytyczne obrażenia.
- Krytyczne obrażenia zadają podwójne obrażenia,
- Jeśli Twoja statystyka szansy na trafienie krytyczne jest równa głównej statystyce wrogra – masz 50% szansy na trafienie krytyczne,
- Formuła do obliczenia szansy na krytyczne trafienie to „Szansa na tarfienie krytyczne” / („Szansa na tarfienie krytyczne” + „Główna statystyka postaci wroga”) х 100%
Kalkulator szansy na trafienie krytyczne
Jeśli bohater posiada tę umiejętność, ma szansę całkowicie uniknąć obrażeń fizycznych.
- Im większa wartość, tym większa szansa na uniknięcie trafienia
- Szansę na unik wylicza się wzorem: Unik / (unik + główna statystyka przeciwnika) x 100%
Kalkulator szansy na unik
Atak magiczny
Atak magiczny określa jak duże obrażenia będą zadawały ataki z użyciem magii (dotyczy to w większości przypadków umiejętności – jedynie Celeste ma zdolność, że jej ataki podstawowe korzystają z ataku magicznego a nie ataku fizycznego).
Zmniejsza odnoszone obrażenia magiczne zadawane przez wroga.
1000 punktów obrony magicznej zmniejsza obrażenia o 25%, natomiast 3000 punktów zmniejsza je o 50%.
Wzór na zmniejszanie obrażeń wygląda następująco
Kalkulator zmniejszania obrażeń magicznych
Penetracja magiczna
To umiejętność pozwalająca ignorować obronę magiczną przeciwnika. 1 punkt penetracji neguje 1 punkt obrony magicznej przeciwnika.
Czyli – jeżeli atakujący ma 6000 penetracji magicznej, a ich cel ma 8000 obrony magicznej, jego obrona magiczna zostanie zredukowana do 2000.
W tym przypadku więc redukcja obrażeń spadnie z ponad 72% do 40%.
Obrona magiczna nie może spaść poniżej zera.
Wampiryzm
Pozwala leczyć się postaci w zależności od tego ile obrażeń zadała wrogom.
Dla przykładu, jeżeli gracz zadał 100 obrażeń i posiada 10% wampiryzmu, uleczy się on na 10 punktów zdrowia za ten atak.
Podstawowe efekty
Podczas walki możesz natrafić na tego typu efekty:
- Oślepienie – Wszystkie ataki (nawet te oparte na ataku magicznym), które zadają obrażenia fizyczne, będą chybiać.
- Kontrola – Bohater pod wpływem efektu walczy po stronie przeciwnika.
- Paraliż – Bohater nie może podjąć żadnej akcji (ale może unikać ataków).
- Uciszenie – Blokuje umiejętności oparte na ataku magicznym (nawet jeśli umiejętność zadaje obrażenia fizyczne, jak ostateczna umiejętność Corneliusa), oraz umiejętności, które nie zadają żadnych obrażeń (takie jak umiejętności leczące, np. ostateczna umiejętność Fafnira). Nie blokuje podstawowych ataków, niezależnie od rodzaju obrażeń (nie blokuje podstawowych ataków Satoriego i Celeste). Nie blokuje żadnej umiejętności zadającej obrażenia fizyczne, która nie jest oparta na ataku magicznym.
- Spowolnienie – Spowalnia prędkość ataku, ruchu i/lub umiejętności w zależności od umiejętności.
- Ogłuszenie – Bohater nie może podjąć żadnej akcji (i nie może unikać żadnych ataków).
Istnieją jednak jeszcze inne efekty, które wynikają ze specjalnych umiejętności postaci.
Są to np.:
Uśpienie (zdolność Liam) – powoduje, że wrogowie zasypiają, nie mogąc nic zrobić. Dopiero po minięciu czasu zaklęcia lub po otrzymaniu pierwszych obrażeń – budzą się
Wyrzucenie w powietrze – powoduje wyrzucenie postaci w powietrze. Potrafi to kilka postaci, a wykorzystuje to K’arkh, zadając każdemu wyrzuconemu w powietrze obrażenia.
Przemieszczenie – przesuwa postacie na inne miejsce
Tego typu umiejętności jest dużo więcej. To był tylko przykład kilku.
Jak działa energia w walce
Energia podczas walki to ten żółty pasek pod ikoną Twoich postaci. W momencie, gdy ikona postaci dostaje złotą obwódkę (jak w przypadku Sebastiana oraz Keiry) – można użyć zdolności specjalnej.
Każdy bohater oraz tytan potrzebuje 1000 energii, żeby aktywować swoją zdolność.
Totemy również potrzebują energii, ale potrzebują jej 3000, żeby można było je aktywować.
Jak zdobywać energię?
Bohaterowie zdobywają ją poprzez:
- 10% (100 pkt) za każdy atak podstawowy oraz za użycie swojej zdolności głównej,
- 30% (300 pkt) za eliminację przeciwnika,
- 1% (1 pkt) za każde 1% utraconego zdrowia,
- przy udanym uniku uzyskuje tyle % energii ile procent życia by stracił, gdyby atak “wszedł”.
Tytani zdobywają ją poprzez:
- 20% (200 pkt) za każdy atak podstawowy oraz za użycie swojej zdolności głównej,
- 30% (300 pkt) za eliminację przeciwnika,
- 0,5% (1 pkt) za każde 1% utraconego zdrowia,
Pamiętaj, że nie zawsze automatyczne rozgrywanie walki jest najbardziej korzystne. Przykładowo – Helion ma kiepską penetrację magiczną, ale jeśli zestawisz go z Orionem i w jednym czasie włączą swoje umiejętności – wtedy obaj skorzystają na swoich zdolnościach płynących z artefaktów, gdzie jeden zwiększa atak magiczny a drugi penetrację magiczną.
Rodzaje walki – papier/kamień/nożyce
W Hero Wars występują trzy najważniejsze grupy jeśli chodzi o sposoby walki:
- obrażenia magiczne
- krytyczne obrażenia
- unik
Działają one na siebie właśnie jak gra w papier/kamień/nożyce, gdzie każdy element wygrywa z innym, ale przegrywa z kolejnym. Wygląda to tak:
- Bohater/zespół, który zadaje obrażenia krytyczne powinien stosunkowo łatwo pokonać zespół koncentrujący się na obrażeniach magicznych – ponieważ magowie zazwyczaj mają mniejszą ochronę fizyczną.
- Bohater/zespół magiczny powinien lepiej sobie poradzić z zespołem skoncentrowanym na unikach, ponieważ nie można uniknąć ataków magicznych.
- Bohater/zespół koncentrujący się na uniku jest lepiej przygotowany do odparcia ataków skoncentrowanych na obrażeniach fizycznych i krytycznych.
Oczywiście to jest duże uproszczenie, ale pokazuje pewną zasadę.
Porady na koniec
- Zaznajom się ze skrótami klawiszowymi. Niektóre walki warto jest przeprowadzić samodzielnie. Wtedy dużo łatwiej jest sterować poczynaniami drużyny używając klawiatury.
- Klawisze od 1 do 5 służą do uruchamiania umiejętności podstawowej Twoich bohaterów
- Q – aktywuje umiejętność specjalną chowańca
- A – włącza tryb automatyczny (przydatne, gdy chcesz jednocześnie aktywować wszystkie umiejętności bohaterów/tytanów)
- Pamiętaj o odpowiednim wykorzystaniu flag – więcej o nich przeczytasz w poradniku Flagi wojenne.
- Koniecznie sprawdź również poradnik dla początkujących.
- Sprawdź też jak dobrać najlepszy zespół bohaterów.